Návrh záplavového území vodního toku Olešnice
Povodí Labe, státní podnik, jako správce vodního toku Olešnice, z podnětu Městského úřadu Červený Kostelec, zpracoval návrh na nové stanovení záplavového území vodního toku Olešnice. O tomto návrhu nyní opatřením obecné povahy rozhodne Krajský úřad Královéhradeckého kraje, odbor životního prostředí a zemědělství.
Stávající záplavové území vodního toku Olešnice bylo stanoveno v roce 2017. Nové stanovení záplavového území je prováděno z podnětu Městského úřadu Červený Kostelec z důvodu realizace některých opatření a staveb na vodním toku nebo v jeho blízkosti (např. rekonstrukce 4 mostů, suchý poldr v Olešnici atd..).
Dotčené osoby mohou k návrhu opatření obecné povahy podávat na krajský úřad připomínky a to ve lhůtě do 30 dnů ode dne zveřejnění na úřední desce krajského úřadu.
Omezení a podmínky vyplývající z vodního zákona, která platí i pro stanovené záplavové území:
K vysazování stromů nebo keřů v rozsahu ovlivňujícím odtokové poměry a ke geologickým pracím spojeným se zásahem do pozemku je třeba zvláštní povolení vodoprávního úřadu.
Ke stavbám, k těžbě nerostů nebo k terénním úpravám je třeba zvláštní souhlas vodoprávního úřadu.
V aktivní zóně se nesmí umísťovat, povolovat ani provádět stavby s výjimkou vodních děl, jimiž se upravuje vodní tok, převádějí povodňové průtoky, provádějí opatření na ochranu před povodněmi nebo která jinak souvisejí s vodním tokem nebo jimiž se zlepšují odtokové poměry, staveb pro jímání vod, odvádění odpadních vod a odvádění srážkových vod a dále nezbytných staveb dopravní a technické infrastruktury, zřizování konstrukcí chmelnic, jsou-li zřizovány v katastrálních územích vymezených podle zákona č. 97/1996 Sb., o ochraně chmele, ve znění pozdějších předpisů, za podmínky, že současně budou provedena taková opatření, že bude minimalizován vliv na povodňové průtoky; to neplatí pro údržbu staveb a stavební úpravy, pokud nedojde ke zhoršení odtokových poměrů.
V aktivní zóně je zakázáno
a) těžit nerosty a zeminu způsobem zhoršujícím odtok povrchových vod a provádět terénní úpravy zhoršující odtok povrchových vod,
b) skladovat odplavitelný materiál, látky a předměty,
c) zřizovat oplocení, živé ploty a jiné podobné překážky,
d) zřizovat tábory, kempy a jiná dočasná ubytovací zařízení; to neplatí pro zřizování táborů sestávajících pouze ze stanů, které byly před stanovením aktivní zóny v tomto místě zřizovány a které lze v případě povodňového nebezpečí neprodleně odstranit.
Pro stavby ohrožené povodněmi, které se nacházejí v záplavovém území nebo mohou zhoršit průběh povodně, zpracovávají povodňové plány pro svou potřebu a pro součinnost s povodňovým orgánem obce jejich vlastníci. V pochybnostech o rozsahu této povinnosti nebo o tom, které stavby mohou zhoršit průběh povodně, rozhodne vodoprávní úřad.
Vodoprávní úřad může uložit povinnost zpracovat povodňový plán vlastníkům pozemků, které se nacházejí v záplavových územích, je-li to třeba s ohledem na způsob jejich užívání.
Vlastníci pozemků a staveb, které se nacházejí v záplavovém území, zajišťují, aby nebyly zhoršovány odtokové podmínky a průběh povodně, při tom
a) zpracovávají povodňové plány, mají-li takovou povinnost nebo jim byla uložena vodoprávním úřadem,
b) provádějí ve spolupráci s povodňovými orgány povodňové prohlídky, zejména prověřují stav objektů v záplavovém území z hlediska možného ovlivnění odtokových podmínek za povodně a možného odplavení staveb, jejich částí a movitých věcí,
c) na příkaz povodňového orgánu odstraňují své předměty a zařízení, které mohou způsobit zhoršení odtokových poměrů nebo ucpání koryta níže po toku,
d) zajišťují pracovní síly a věcné prostředky k zabezpečení svých předmětů a zařízení, které mohou způsobit zhoršení odtokových poměrů nebo ucpání koryta níže po toku,
e) v době nebezpečí povodně zajišťují dosažitelnost svých pracovníků a dostupnost věcných prostředků a prověřují jejich připravenost podle povodňového plánu,
f) sledují na pozemcích a stavbách všechny jevy rozhodné pro bezpečné převedení povodně, zejména nahromadění plovoucích předmětů a ucpání průtočného profilu,
g) účastní se hlásné povodňové služby, informují o nebezpečí a průběhu povodně povodňový orgán, správce vodního toku a Hasičský záchranný sbor České republiky,
h) zajišťují záchranu osob a svého majetku, včetně případné předčasné sklizně,
i) zajišťují ochranu plavidel a zařízení sloužících k plavbě, jsou-li vlastníky nebo provozovateli přístavu; přitom se řídí pokyny orgánů státní plavební správy,
j) provádějí povodňové zabezpečovací práce, zejména na objektech propustků a mostů, silničních a železničních náspů, aby nebyla omezena jejich průtočná kapacita,
k) provádějí po povodni prohlídky pozemků a staveb, zjišťují rozsah a výši povodňových škod a poskytují povodňovému orgánu podklady pro zprávu o povodni,
l) odstraňují povodňové škody, zejména zabezpečují kritická místa pro případ další povodně.
Na rozestavěných stavbách plní úkoly vlastníka stavby stavebník.
Vlastníci movitého majetku ve vodních tocích nebo v záplavových územích jsou povinni dbát o jeho umístění i užívání způsobem, který nebude bránit odtoku velkých vod, případně znemožní odplavení tohoto majetku.
Soubory ke stažení
návrh opatření obecné povahy Olešnice.pdf | 201,2 KB | Stáhnout |
situace.pdf | 2 MB | Stáhnout |
zaplavove_uzemi_Olesnice_rkm_9-11_15-53.pdf | 4,5 MB | Stáhnout |
Olesnice-tech zpráva.pdf | 1,3 MB | Stáhnout |
podelny_profil.pdf | 101 KB | Stáhnout |
pricne_rezy.pdf | 234,9 KB | Stáhnout |
hydrologicka_data_Olesnice_rkm_9-11_15-53.pdf | 183,3 KB | Stáhnout |