Revitalizace přednádražního prostoru

Revitalizace přednádražního prostoru

Vítězný návrh na obnovu prostoru u vlakového nádraží byl v říjnu 2024 dopracován do finální verze studie - Návrhu stavby.

Autoři Ing. arch. Karel Prášil a Ing .arch. Marie Sborwitzová zapracovali do studie požadavky města jako investora i všech dotčených institucí kterými jsou zejména Krajský úřad KHK - odbor dopravy, Dopravní inspektorát Policie ČR a Národní památkový ústav.

Návrh řeší především zkulturnění celého prostoru od ulice 17. listopadu k vlakovému nádraží a vytvoření přehledného autobusového terminálu s plnohodnotnou točnou pro autobusy.
Po obou stranách ulice je navržena alej s možností podélného parkování mezi stromy, po pravé straně ulice je pak umístěn chodník. Stávající parkoviště bude rozšířeno a celkem tak vznikne 34 parkovacích míst, 3 stání K+R a 2 stání pro hendikepované.
Před nádražím je uliční profil zvětšen pro vytvoření autobusového terminálu. Strana ulice u nádražní budovy je využita pro umístění třech autobusových zastávek, přičemž přístřešky pro cestující by měly vzniknout úpravou bočních traktů stávající staré nádražní vodárny. Na protější straně u parku je pak umístěna trojice zastávek autobusů, určených primárně pro výstup a pro výluky. Sedmé nástupiště autobusu je navrženo jako občasné, určené pro výluky a nachází se podél chodníku ulice v místě pruhu pro parkování osobních automobilů.

STUDIE - Návrh stavby - Ing. arch. PrášilSTUDIE - Návrh stavby - Ing. arch. Prášil

V rámci revitalizace se počítá také s kompletní rekonstrukcí stávající staré nádražní budovy - vodárny, ve které by, kromě již zmíněných přístřešků pro cestující, měly vzniknout uzamykatelné cykloboxy a malá kavárna. V patře se pak počítá s vytvořením prostoru pro krátkodobé výstavy a komorní kulturní akce. Ocelová nádrž vodojemu bude zachována beze změn.

STUDIE - Návrh stavby - Ing. arch. PrášilSTUDIE - Návrh stavby - Ing. arch. Prášil

Tento Návrh stavby bude podkladem pro následné stupně projektové dokumentace.

Kompletní studie je k dispozici na konci článku jako poslední příloha v souborech ke stažení.  

 
01/2025  -odbor rozvoje města-

 


Město Červený Kostelec v listopadu 2023 oslovilo tři architektonické kanceláře k vypracování soutěžního návrhu na řešení prostoru před vlakovým nádražím.

Zadáním bylo přeměnit současný neutěšený stav přednádražního prostoru na reprezentativní prostor nástupu do města spojený s dopravním terminálem. Návrh měl obsahovat dostatek odstavných parkovacích míst a několik krátkodobých stání typu K+R, kapacitní sklad na kola, uzamykatelné cykloboxy i místo na nabíjení elektrokol. Návrh měl také prověřit možnosti využití stávajícího objektu vodárny např. formou doplňujících aktivit ve prospěch oživení prostoru jako je kavárna, klubovna, výstavní prostory apod.

Dne 23.února 2024 se sešla hodnotící komise ve složení Tomáš Prouza (starosta), Jiří Regner (místostarosta), Ing. arch. Lukáš Ehl (městský architekt), Ing. Václav Pivoňka (dopravní inženýr), Ing. arch. Radka Šimková (architektka) aby se seznámila s podanými návrhy, nejprve formou samostudia a poté osobní prezentací jednotlivých autorů.

Návrhy byly hodnoceny jako anonymní podle dvou dílčích kritérií: 1.nabídková cena za kompletní projektovou dokumentaci s váhou 30% a 2.kvalita navrhovaného řešení vymezeného území s váhou 70%.

Jako nejvhodnější byl vybrán návrh č.2. který vypracoval Ing. arch. Karel Prášil, Praha 6. Jako druhá nejlepší byla vyhodnocena nabídka č.3 architektonické kanceláře „atlas forem s.r.o.“, Pardubice a na třetím místě skončila se svým návrhem č.1 Ing. arch. Mária Maninová, Praha 2.

Vítězný návrh zaujal porotu nejlépe řešenou zelení, novostavbou křídel vodárny, zachováním historické stopy propojené s novými funkcemi (posílení cyklodopravy apod.), vhodným měřítkem i návrhem materiálů.  

Soutěžní návrh_Ing. arch. PrášilSoutěžní návrh_Ing. arch. PrášilSoutěžní návrh_Ing. arch. PrášilSoutěžní návrh_Ing. arch. Prášil

S autorem vítězného návrhu bude uzavřena smlouva o dílo na zpracování kompletní projektové dokumentace, ve které bude návrh postupně zpřesňován a dopracován do podrobnosti k realizaci stavby.

 

Všechny tři soutěžní návrhy, včetně zápisu z hodnocení poroty si můžete prohlédnout v příloze článku.

 

Odkaz na mapový portál ...